Good wishes can turn bad...

Hela idén med att jobba ihop med sina vänner, det låter väldigt lockande eller hur? Dessutom känns det som en enkel väg att gå. En enkel rolig väg som involverar att få göra det man (förhoppningsvis) tycker om att göra, tillsammans med sin vän/sina vänner.
Är det alltid så lätt dock? Kan det inte vara så att "The good wish turns bad" efter ett tag; Man får sin önskning uppfylld men med en hemsk twist på slutet?
Jag är rädd för att det KAN vara så, i vissa fall.


Personligen har jag fått erfara detta, samt varit vittne och rådgörande åt andra då de upplevt detta fenomen; Den enkla roliga vägen som i vissa fall kan bli väldigt gropig om man inte passar sig.
I mitt fall fick jag tillbaka en vän då vi slutade jobba med varandra. Då vi båda har extremt starka viljor kunde detta krocka ju längre tiden gick och ju stressigare jobbet blev. Kanske var det så att vi hade för många människor runt omkring oss, som även de skulle tycka till och att det då blev för mycket? Kanske är det så att vi mycket väl skulle kunna jobba tillsammans om det endast var vi två inblandade? Kanske är det så, att jag så gärna vill jobba tillsammans med henne att jag hittar på en massa bortförklaringar? I nuläget har jag ingen aning. Det enda jag vet är att jag står henne mycket närmre nu och att ingen av oss vill kasta sten på den andre.


I skrivande stund har jag en vän som befinner sig mitt i en liknande situation. Situationen är inte lätt, vilket känns ganska taskigt eftersom det var det den inbjöd till; Rolig enkelhet!
Det skulle ju bli så perfekt, eller hur? Man har en vän som passar perfekt till det projekt man har i huvudet, varför skulle man då INTE ta vara på det?
Well, sometimes it just don't work. Att vara vän och att jobba ihop proffesionellt funkar inte alltid. Kanske man inte vill ha en massa regler som man måste följa ihop med sina vänner, vilket ett jobb faktiskt kan kräva? Och i så fall, klarar er vän-relation detta?
Om den gör det: Grattis, du kan nu jobba ihop med din vän! Om inte, så skulle i alla fall jag tänka om.
Gick man in i detta utan att klargöra allt? För detta skulle ju bli en rolig grej, eller hur, att jobba tillsammans?
Med tiden kanske det blir så att den ena tar detta på mer allvar än den andre? Kanske...
Kanske det är så, att en av er har anställt den andre och om så är fallet; är detta då klargjort: Vem som anställt vem? Om inte, klargör detta nu för det kan verkligen orsaka problem!

Jag skulle kunna ta upp så många fler exempel eftersom jag just nu är vittne till en liknande situation, samt för att jag varit med om något liknande själv.

MEN (!) jag vill för all del påpeka väldigt starkt: Att inte alla vänskapsband är fördömda bara för att man väljer att gå in i yrkeslivet tillsammans ;)
Jag tar bara upp det jag själv bevittnat och upplevt.

Man önskar sig en splitterny bil, men det slutar med att man kör över granntanten som man tycker så mycket om.
Ens största önskan är att bli rik, men man inser snart att man inte kan köpa vänner.
Du önskar att din nallebjörn vaknar till liv så att du kan prata med honom som en vän, men det visar sig att han är självmordbenägen och ett fyllo som hatar världen (?).
Good wishes can turn bad...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0