Oärlig...eller bara återhållsam?

Det är lätt att vara oärlig,
eller åtminstone återhållsam,
i en blogg.
Jag har knappast avslöjat allt om mig själv.
Knappt något egentligen, om man ser på det stora hela som är mitt liv.


Människan är komplex och man ska inte tro att man kan lära sig allt om någon genom något så banalt som en blogg.
Det är enbart skrift.
Jag vet; jag som älskar att skriva borde inte banalisera skriften.
Men när det gäller att lära känna människor är det så.
Man måste möta människor för att lära känna dom.


Det gäller att förstå. Förstå andra människor.
Man behöver inte älska alla, men man kan förstå dom.
Åtminstone försöka.
Det finns en anledning till att människor är som dom är. En anledning till att de beter sig som de gör.
Tar man reda på anledningen/anledningarna kan det te sig ganska självklart varför personen i fråga är som den är.

Man kan inte lära känna en människa genom en blogg.
Personen i fråga skriver vad den själv väljer att skriva.
Det är inget samtal med andra och läsarna kan inte ställa motfrågor på samma sätt som i ett samtal irl.
Bloggaren/Bloggerskan väljer själv vilka frågor den ska svara på.
Person-kemi existerar inte alls, då man inte möts irl.


Det är lätt att vara återhållsam i en blogg.
Många är säkert också oärliga.
Det tänker inte jag vara.
Att jag däremot är återhållsam, det får ni nog ta.
Ingen avslöjar allt för främlingar.
I alla fall ytterst få.
Men jag ska öppna mig så pass mycket som jag kan tillåta mig själv att göra.



Peace, Love & Respect!


Kommentarer
Postat av: Ebba

Jag har lyssnat på dom sen typ slutet/början av 2007/2008.

Gud vilken snygg sminkning du har på den där bilden!

Kram!

2009-01-13 @ 17:16:51
URL: http://byebba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0